Mad og Drikke i Det Digitale Samfund

Mad og Drikke i Det Digitale Samfund
Mad & Drikke

For knap ti år siden var der ingen vej udenom, man måtte simpelthen forbi supermarkedet på vej hjem fra arbejdet, for at handle mad og drikke til aftensmaden. Men nu er der dukket en lang række alternativer op: måltidskasser, takeaway, online supermarkeder, der alle tilbyder muligheden for, at maden kan vente foran hoveddøren, når man kommer hjem fra en travl dag på jobbet. Og det er ikke bare kartofler og pulverbernaise, man kan bestille online, hvis man er efter et nemt og hurtigt måltid. Alt fra Thailandske delikatesser til Texanske favoritter kan leveres indenfor nøje udvalgte tidsrum. Glem den forpustede far, der kommer løbende hjem fra supermarkedet, for at piske et hurtigt måltid sammen til børnene, inden sengetid. Idag samler han hurtigt kassen op foran hoveddøren når han kommer hjem, afspiller en Youtube video på Ipad’en, der hurtigt hjælper ham igennem en opskrift på grøntsagsrisotto. For den digitale familie, er madoplevelsen nu blevet lidt lettere.

Hvad betyder den øgede digitalisering for Danske forbrugere?

Før globaliseringen og digitaliseringen handlede de fleste Danskere i deres lokale supermarked. Derfor var man dengang noget begrænset, i forhold til at prøve nye og spændende retter og drinks med eksotiske ingredienser. Som de fleste nok ved, så indkøber supermarkeder produkter altefter, hvad de er efterspørgsel efter. Er der derfor ikke mange andre i lokalområdet, der har interesse for frisk ingefær eller granatæbler, så bliver disse højst sandsynligt ikke indkøbt til supermarkedets hylder. Dette er fordiledelsen hos supermarkedet ikke vil risikere, at udløbsdatoen overskrides og de derfor bliver nødt til at smide varerne ud, fordi ingen har købt dem. Idag ser tingene dog meget anderledes ud på flere fronter og forbrugere er ikke længere bundet af, hvilke varer der sælges i lokalområdet.

Har man adgang til internettet, enten via computer, mobiltelefon eller anden digital enhed, så er der et væld af nye muligheder. Netbutikker, online supermarkeder og niche leverandører, tilbyder alle et langt større varesortiment end vi nogensinde før har haft mulighed for at bestille. Og ikke nok med, at udvalget af tilgængelige fødevarer for den enkelte forbruger er kraftigt forøget, så er det nu også mere bekvemt end nogensinde, at handle mad og drikke ind online. De fleste dagligvarebutikker har deres egne leveringsservices, og dem som ikke har, kan gøre brug af tredjepartsleverandører, som henter og bringer de indkøbte varer direkte hjem til de betalende kunder for en ekstra leveringsomkostning. Det er ikke kun i større byer og hovedstadsområdet, at disse services tilbydes. Hvad end man bor på Østerbro eller Nykøbing Falster, så kan man finde et stort udvalg af både takeaway, måltidsbokse og online supermarkeder, der leverer til hjemmeadressen.

Trends og tendenser i mad- og drikkevareindustrien

I takt med at forbrugere bruger mere og mere tid online, så ser man i Danmark mange skiftende trends, der isærer påvirket af sociale medier og online kulturen. På den sociale applikation TikTok er det blevet populært at dele videoer af madlavning, hvilket influerer andre forbrugere i deres madlavningsvalg. Mange vil lave de samme retter eller drinks, som de har set andre lave online, som eksempeltvis spaghetti med bagt feta eller pisket kaffe, der blev virale sensationer genskabt af tusinder af mennesker i deres egne køkkener derhjemme. Specielle kure som Keto-kuren eller raw till 4 er endvidere digitale fænomener, der er blevet spredt gennem de sociale medier og drastisk har ændret mange forbrugeres madvaner fra den ene dag til den anden.

Verdensstjerner og kendte personer bruger også de digitale kanaler til at påvirke vores spise og drikkevaner, og vi har de seneste år set en bølge af produkter lanceret af kendte, såsom George Clooneys ”Casamigos” Tequila, ”Aviation Gin” som filmstjernen Ryan Reynolds står bag, Katy Perrys æbleedikke, samt en række forskellige vine under mærket ”Avaline”, som verdensstjernen Cameron Diaz har lanceret. Alle håber de, at bruge deres stjernestatus og adgang til forbrugerne gennem de digitale medier, til at påvirke vores forbrugsmønstre.

Endnu en stor trend er hjemmekøkkenet. Danskerne bruger mere og mere tid i hjemmet, hvor de eksperimenterer med forskellige former for kulinarisk madlavning og innovative drinks. Og der er masser af hjælp at hente online for disse forbruge: man kan deltage i virtuelle madlavningskurser, springe på et Zoom møde med vennerne, så man kan mixe drinks sammen virtuelt, downloade opskriftsbøger og drinksmanualer m.fl.

Bestilling af madvarer online

Der findes nu en lang række netbutikker og online forhandlere, der tilbyder levering overalt i Danmark. Samtidig har mange af disse et stort sortiment, og da deres kundekreds er større end hos det lokale supermarked, og man kan derfor her bestille de eksotiske ingredienser der før var svære at finde. Dette er især en positiv udvikling for folk der følger en speciel diet, som f.eks. mennesker med cøliaki, der ikke kan tåle produkter der indeholder gluten. Der er netbutikker online der tilbyder produkter til mange forskellige nicher, herunder folk med fødevareallergier eller andre specielle kostbehov. Hvor mange af disse mennesker før skulle bruge mere tid og energi på at finde de rigtige produkter, så kan de nu let og bekvemt bestille dem hjemmefra.

Har man hverken tid eller overskud til at udforske nye menuer og lave madplaner, så er der nu også hjælp at hente for de mere travle familier. Indkøber man sine varer hos online forhandlere, kan man oprette lister med favoritprodukter, der hurtigt og nemt kan lægges i den virtuelle indkøbskurv, helt automatisk. Mange mobile applikationer og hjemmesider tilbyder desuden, at man kan købe alle ingredienserne i en given opskrift, ved at trykke på blot én knap, der tager kunden direkte fra opskriften til en forudsfyldt indkøbskurv, klar til betaling. Varerne leveres dernæst til hoveddøren, indenfor et tidsrum man selv har valgt, hvor man ved, at man vil være hjemme.

Digital inspiration og opskrifter

Ikke nok med, at der nu er større tilgængelighed af specialiteter og udenlanske produkter, der er også langt større apetit for disse end nogensinde før set hos den Danske befolkning. Internettet og den øgede digitalisering betyder, at der nu er nem adgang til både opskrifter og madlavningsprogrammer på f.eks Youtube, samt platforme som Instagram og TikTok, hvor andre deler inspirerende og smukke madbilleder og videoer fra hele verden. Derudover spredes trends langt hurtigere, så bevægelser som veganisme og økologi har haft indflydelse på danskernes madvaner. Forbrugere er blevet meget mere opmærksomme på kødforbrugets negative indflydelse på miljøet, og derfor har mange danskere nu én eller flere kødfri dage om ugen. På baggrund af dette, har der i de seneste år været øget fokus på frugt, grøntsager, samt nye og spændende krydderier, der kan tilføje smag til veganske retter, i stedet for kød og mejeriprodukter.

Mangler man tid til at rekreere de flotte retter man ser online – eller man er måske én af dem der ikke engag har tid til at kigge alle de flotte retter igennem på de sociale medier – så kan man med fordel kigge nærmere på måltidskasser. Her kan kunder hos leverandører som Hello Fresh eller Aarstiderne frit vælge mellem et stort udvalg af forskellige retter, hvorefter man får leveret en kasse med de præcise ingredienser der er målt op efter hvor meget man skal bruge af hver ting, hjem til døren. Derefter skal man blot kombinere ingredienserne som beskrevet i de medfølgende opskrifter, hvorefter man kan servere et hjemmelavet måltid lavet af friske råvarer, med intet efterfølgende madspild.

Den digitale revolution af takeaway

Før digitaliseringen rigtig tog fart, var udvalget af takeaway i Danmark meget begrænset. Normalt kunne man enten vælge imellem mad fra det lokale pizzaria eller - hvis man var heldig - kinesisk inspireret takeaway. Mange havde menuerne hængende på køleskabet eller opslagstavlen, så man havde nummeret ved hånden, når man skulle ringe og bestille mad. Det skulle gerne planlægges på forhånd, så man havde kontanter til rådighed, til at betale for maden når den blev leveret. Alt dette er glemt idag: mobile apps, netbutikker, digitale menukort, online betalingsportaler og freelance leveringsservices. Alt dette betyder, at det nu er nemmere end nogensinde, at bestille takeaway. Man behøver ikke engang rejse sig fra sofaen, så længe man har en digital enhed med adgang til internettet ved hånden.

Det er ikke kun bekvemmeligheden, der har oplevet en revolution siden bestilling af mad er blevet digital, det er i lige så høj grad udvalget. Før internettet var det ofte aftensmaden man bestilte hjem, mens det idag kan være alt fra morgenmad til natmad man kan bestille og få leveret til hjemmeadressen. Bagerier som Lagkagehuset har nu deres egen mobile applikation, hvor man kan bestille sine favorit surdejsboller eller flødeskumskager hjem til morgenbordet. Hos McDonalds kan man bestille deres populære Egg McMuffins, som kan leveres af tredjepartsleveringsservices som Wolt. Derudover kan man bestille takeaway fra cafeer, fine restauranter, kantiner m.fl. Hvad end man får lyst til italienske delikatesser, spanske tapas, tre-retters fransk fine dining, frisk sushi eller noget helt tredje, så er det nu lige ved hånden.

Bestilling af drikkevarer online

Samtidigt med, at man kan købe madvarer og færdigretter online, kan man så absolut også købe et væld af drikkevarer, som leveres direkte til døren. Friskbrygget kaffe, sodavand, milkshakes, alkoholiske drikke såsom vin og øl, champagne og meget mere. Man har som forbruger mulighed for at få leveret frisklavede drikke og drinks, sæt til hjemmebrygning af øl eller ginfremstilling, forskellige drinks til at fylde køleskabet og meget mere.

Ligesom der er øget interesse for eksotisk mad og forskellige smagsoplevelser, så gør det samme sig gældende for drikkevaremarkedet i Danmark. Folk køber flere og flere forskellige typer af drikkevarer – alt fra specialvine til importeret Woodford Reserve – og dette er nemmere end nogensinde før, idet netbutikker har et stort udvalg at vælge mellem. Dette gør det nemt og bekvemt for forbrugere, da de kan købe alt sammen på ét sted. For folk med specielle diæter og madallergier, betyder det nu, at de lettere kan få adgang til de drikkevarer de skal bruge. Specielle drikkevarer såsom havremælk, cashewmælk samt alle de andre mange mælkeerstatninger, er ofte ikke noget det lokale supermarked vil have på hylderne. I hvert fald ikke alle varianter på ét sted. Mange forbrugere ønsker at købe mere end én type ad gangen: havremælk er god til chai latte, almindelig komælk er bedst i kaffen, mandelmælk fungerer godt i smoothies osv. Før udbredelsen af internettet måtte man enten nøjes med hvad man kunne få, eller gå flere forskellige steder, for at købe hvad man skulle bruge.

Vigtigt når man bestiller mad og drikke online

Overvejer du at bestille dagligvarer, drinks eller takeaway online? Har du fundet dine favoritrestauranter online, som du allerede kender i forvejen, eller har du tænkt dig at bestille fra en nyfunden netbutik? Ligemeget hvilken leverandør du vælger at bestille fra, så er det altid en rigtig god idé, at læse anmeldelser igennem fra andre kunder, der tidligere har handlet hos virksomheden. På denne måde kan man få et objektivt indblik i deres kvalitet og services, så man kan være sikker på, at man ikke bliver skuffet. Har man f.eks. et meget specifikt tidsrum hvor man er hjemme til at modtage levering af dagligvarer, så skal man finde en leverandør, hvor man kan regne med deres leveringstider. Har andre kunder haft enten gode eller dårlige oplevelser med disse, er dette ofte noget der fremhæves på anmeldelsessider.

Det er desuden også vigtigt at undersøge, om kvaliteten af deres produkter eller madvarer lever op til den lovede standard, om retter leveres varme og i passende beholdere, om der tages højde for madallergier osv. Alle disse ting kan man starte med at læse mere omkring på danskeanmeldelser.dk, hvor man kan finde en lang række kundeanmeldelser omkring forskellige online dagligvareforhandlere, restauranter og takeaway cafeer.

De fleste af os bestiller mad og drikkevarer online for at gøre hverdagen lidt nemmere og mere bekvemt, så hvorfor ikke bruge bare en lille smule ekstra tid, på at undersøge udvalget og de forskellige leverandører - bare så man nu er sikker på, at de faktisk gør hverdagen lettere og leverer præcis de ting man skal bruge, når man står og skal bruge dem.

Mere Mad & Drikke