DanskeAnmeldelser
    Udviklingen i den danske bilindustri: den digitale fremtid
    31-05-2021

    Udviklingen i den danske bilindustri: den digitale fremtid

    Verdens forskellige økonomier er i dag under dramatisk forandring, hvilket især er grundet den hastigt tiltagende digitalisering og den globale teknologiske udvikling. De sidste ti år har vi set et hav af nye udviklinger, der alle har haft indflydelse på stort set alle industrier, og her er bilindustrien ingen undtagelse. Hvor stigende automatisering og nye bæredygtighedspolitikker har haft stigende indflydelse på hvorledes biler og andre køretøjer fremstilles og drives, så har ændrede forbrugsadfærd og kundepræferencer haft en stigende indflydelse på, hvordan fremtidens køretøjer bliver udviklet indvendigt, for at give forbrugere hvad de efterspørger.

    Allerede i dag kan man stort set foretage alt online, der har med biler og køretøjer at gøre: man kan købe og sælge nye og brugte biler, købe reservedele, betale for parkering via mobile applikationer, bestille serviceeftersyn online og sammenligne de bedste og billigste garager gennem biludlejnings anmeldelser, lease en bil og meget mere. Denne udvikling kommer til at fortsætte og vil især gøre sig gældende indenfor områder såsom konnektivitet, autonom kørsel, specialiseret transport til forskellige rejseformer, elektriske køretøjer, grønne køretøjer og forbrugere der i stigende grad sætter dagsordenen.

    Autonom kørsel

    Mange mener, at autonom kørsel vil blive den nye norm for fremtiden, og brands som Google og Tesla har adskillige projekter i gang, for at gøre dette til at realitet. Ideen er basalt set, at man kan sætte sig ind i sin bil, indtaste eller højtlæse en placering til bilens brugerflade, hvorefter den selvstændigt kører til denne destination - mens passageren kan læse en bog, arbejde, surfe på nettet eller sove. Selvkørende biler var engang ren science fiction, men nu er de altså undervejs. Og når de lanceres, vil det radikalt ændre markedet og forbrugsadfærden omkring bilrejser, og hvordan forbrugere vælger at bruge deres rejsetid.

    Idéen bag selvkørende biler er forholdsvis simpel: bilen skal være udstyret med kameraer, der kan registrere alle objekter omkring den. Bilen skal derefter være udstyret med et system der lader den reagere, hvis den er ved at styre ind i et objekt, eller hvis et objekt er på vej mod den. Når styresystemet i bilen kender alle kørselsregler, så bør den være i stand til at navigere til de ønskede destinationer.

    Konnektivitet

    I takt med, at vi lever mere digitale liv, bruger mere tid online og hverdagen overordnet bliver travlere for de fleste mennesker, så er der nu større krav til konnektivitet lige meget hvor vi befinder os. Det er allerede et krav for de fleste, at deres køretøj som minimum kan forbindes gnidningsløst til deres smartphone eller tablet, så man under rejsen kan lytte til sit eget valg af musik, audio bøger eller anden underholdning - eller holde ind til siden undervejs, og afholde et vigtigt møde eller deltage i en samtale. Det er blevet helt normalt, at vi udfører en lang række af dagligdagens opgaver fra bilen og derfor er det vigtigt, at den har den rette teknologi og forbindelse til at understøtte dette.

    Især da biler i stigende grad kommer til at være selvkørende i fremtiden, så bliver der pludseligt åbnet op for, at vi kan benytte rejsetiden på andet end kørsel. Her bliver konnektivitet endnu vigtigere, da det forudses at folk i stigende grad vil benytte rejsetiden på ting som online shopping, forberede møder og arbejde, bestille mad (på vej hen for at hente det), streame film og serier, samt langt de fleste af de andre ting, vi foretager os derhjemme, når vi er online. Dette kommer til at ændre brugeroplevelsen radikalt og vil seriøst flytte grænserne for personalisering. Forskellige former for indbyggede multimedieløsninger, ekstra skærme, mikrofoner, højtalere m.fl giver et væld af nye indtægtsmuligheder for bilproducenterne, der i stigende grad vil få mulighed for, at indbygge abonnementsservices, ekstrakøb, opgraderinger og lignende til deres biler, hvilket betyder vedvarende indtægter forbundet med bilkøb, frem for blot en enkelt sum penge, når bilen sælges fra fabrikken.

    Specialiseret transport til forskellige rejseformer

    Digitaliseringen af samfundet har ændret den måde vi lever og rejser på; da mange nu har mulighed for at arbejde hjemmefra, og de fleste butikker tilbyder hjemmelevering via deres online shopping muligheder, så har vi i langt mindre grad brug for familiebiler og lignende. Danske forbrugere er ikke længere afhængige af, altid at have den samme bil til rådighed, da der er et stigende antal alternative muligheder: transportmuligheder såsom Uber, Lyft og Drive Now vokser sig hele tiden større og ændrer den måde, som folk forholder sig til biler på. Biler er ikke længere på samme måde livsstils tilbehør, men nu snarere en nødvendighed - og selv de, der gerne vil have deres egen bil, hælder i stigende grad til leasing og biludlejning i stedet for at købe en bil. På denne måde kan man kombinere transportformer, så man altid er sikker på at få den bedste løsning, hvad end man kigger på pris, bekvemmelighed, komfort eller andre faktorer. Man kan således leje en behagelig familiebil med indbyggede skærme til længere rejser, pendle til arbejde med en kollega eller tage toget, få varerne leveret til hoveddøren fra Coop og leje en lille sportsvogn, hvis man skal se smart ud når man ankommer til venners bryllup. Især i storbyer som København, ser mange mennesker ingen grund til at investere i en drømmebil eller familie køretøj, når de kan tage metroen, ringe efter en taxa, leje en bil med det samme eller tage cyklen.

    Leje af bil, leasing og delebiler

    Ligesom folk er blevet mere åbne over for køb og salg af biler online, samt specialiseret transport til forskellige rejseformer, så er der nu også meget større åbenhed over for delebiler og leasing fra bil virksomheder. Begge disse muligheder er en forlængelse af de nye forbrugsmønstre, hvor folk ikke behøver at eje en bil. Vælger man en delebil, så kan man nemt og hurtigt finde andre med samme ønske, som man kan dele med, eller man kan blot indmelde sig hos en klub, hvor der ofte er forskellige køretøjer at vælge mellem.

    Er man mere interesseret i at have en bil til rådighed hele tiden, men ønsker ikke at eje eller købe en bil, så kan man vælge at lease sin drømmebil. Her er der flere muligheder at vælge mellem, såsom privatleasing, erhvervsleasing eller splitleasing, hvor man både kan bruge køretøjet til privat brug, såvel som i forbindelse med arbejde. Når man underskriver en leasingaftale, så lejer man bilen af forhandleren og man får derved overdraget brugsretten til bilen i en aftalt periode.

    Betalingen foregår ved, at man lægger en udbetaling, og herefter en månedlig ydelse i hele perioden man leaser bilen.

    i dag er det primært leasingvirksomheder man kan leje biler fra i Danmark, men i takt med øget teknologisk udvikling og digitalisering, kan der i fremtiden være en masse forskellige muligheder for at leje direkte fra forhandlere (som eksempelvis ShareNow appen fra BMW), apps så man kan leje sin bil ud til andre forbrugere, samt mange andre potentielle super fleksible løsninger. Fremtiden ser ud til at indeholde meget fleksible kontraktløbetider, kortvarige forpligtelser - der kan være lige så korte som en biograftur - og nem udskiftning af køretøjer, så man kan skifte bil let og hurtigt, når man har behov for eller lyst til at prøve noget andet.

    Grøn udvikling

    Fremtiden for bilindustrien ser også i høj grad ud til at blive påvirket af strammere lovgivning. Og det er helt essentielt, hvis Danmark skal overholde Paris-aftalen, hvilket indebærer at nedbringe landets samlede udledning af drivhusgasser med 70 procent før eller inden for 2030. Dette gør sig især gældende i storbyer, hvor der i forvejen er stor udledning og tæt trafik. Regeringer verden over indfører derfor flere og flere regler for kørsel og trafik i metropoler, for at mindske udledninger og forbedre den generelle luftkvalitet. Dette er med til at forme forbrugsadfærden og betyder i mange tilfælde, at der er adskillige alternativer til bilkørsel, og i nogle tilfælde endda finansielle fordele ved at lade bilen stå. I London betaler man eksempelvis en daglig bilskat, hvis man kører ind og ud af byen i timerne mellem 07.00 og 10.00 alle ugens dage. Dette kaldes en “congestion charge” og det er et gebyr, der er indført for at mindske trafikken og lede folk mod andre transportmuligheder, såsom tog, delebiler, bus m.fl.

    Der bliver desuden lagt stigende pres på bilproducenter, således at de også deltager i den grønne udvikling. Forurenende stoffer fra køretøjer har både store øjeblikkelige og langsigtede virkninger på miljøet og menneskers sundhed generelt. Ligesom mange andre industrier, så er det nu også et øget fokus på, at brands i bilindustrien bevæger sig i retning af mere bæredygtig praksis, hvilket uden tvivl vil påvirke udviklingen af markedet og trends i fremtiden. Allerede nu er de fleste brands i gang med at omlægge deres produktion af biler, så det primært er elbiler der udvikles og fremstilles. Elbiler reducerer både forurening i byerne, samt det samlede CO2-fodaftryk.

    Derudover fokuseres der i bilindustriens produktioner verden over på, at gå over til vedvarende materialer, samt at genbruge og genanvende de materialer, der anvendes i produktionen, således at der opnås mindre spild.

    Service

    Service er en vigtig del af bilejerskab, så man kan sikre sig, at køretøjet bliver vedligeholdt og ikke pludseligt stopper med at virke, hvilket både kan være irriterende og direkte farligt. For mange er det dog en noget træls del af hverdagen, især fordi det kan være svært at vide på forhånd, hvad resultatet bliver. Mange reparationer er ikke synlige for forbrugerne og derfor kan man blive chokeret, hvis man pludselig står med en regning på mange tusinder kroner, i forbindelse med en nedslidte autodele, nye dæk, fejl i gearkassen m.fl. Dette ser dog også ud til at ændre sig i den nære fremtid. Ifølge en PWC-undersøgelse vil digitaliserede køretøjer snart kunne levere data i realtid, og modtage årlige hard-/softwareopdateringer. De vil kunne fortælle brugerne hvornår specifikke elementer kræver service og derfor spare folk en masse besvær, penge og uforudsigeligheder.

    Den informerede forbruger

    Vi ved efterhånden, at det er nemt og bekvemt at købe alt online og dette inkluderer nu også biler. Vi bruger mere og mere af vores tid online, hvor vi leder efter inspiration, undersøger hvad der er tilgængeligt på markedet, læser anmeldelser igennem fra andre forbrugere. Dette skift i forbrugeradfærd er bilproducenterne opmærksomme på: de er i stigende grad begyndt at anvende digitale platforme og andre former for innovative markedsføringsstrategier, herunder brug af influencers på de sociale medier, for at få flere prøvekørsler og skabe opmærksomhed omkring deres brand og deres køretøjer, og give forbrugere inspiration til, hvordan netop deres bil kan passe ind i hverdagen og hvilke anvendelsesmuligheder der er.

    Med alle disse valgmuligheder til rådighed, hvordan kan man så vælge den transportløsning, der passer bedst ind i netop ens egen hverdag? Vil man prøve at passe bedre på miljøet og dermed investere i en elbil, hvor kan man så oplade den, hvad koster en elbil, bør man købe den ny eller brugt og hvad koster det at servicere den, skal man til en speciel garage for at få den repareret o.s.v. Man kan også helt fravælge at have sin egen bil, og kun lease når man skal bruge en bil. Men igen skal man her finde ud af, hvilken type leasing bil der er bedst, hvorfra man kan lease, hvilken type køretøj man bør lease osv. Lige meget hvilken form for transport man ønsker at investere i, så er det vigtigt, at man undersøger mulighederne grundigt først, da man ellers kan ende i en situation hvor man enten har valgt en utilstrækkelig form for køretøj, der gør hverdagen sværere i stedet for lettere. Da mange af os har enormt travle hverdage, kan det være en enorm belastning hvis man ikke kan komme fra A til B når man har behov for det. Flere og flere forbrugere lægger i den forbindelse vægt på anmeldelser fra andre forbrugere, der allerede har prøvet forskellige brands, forhandlere og kombinationer. Anmeldelsessider er blevet enormt populære og danskerne er generelt rigtig gode til, at skrive fyldestgørende og uddybende anmeldelser, for at hjælpe andre kunder med at træffe en informeret beslutning. Dette gælder for alle former for bilrelaterede indkøb og man kan finde anmeldelser af alting, fra meninger om biltorvet og forhandlere af bildele til shuttlebus og transfers til lufthavenen m.fl.
    Især med køretøjer, som er nogle af de dyreste investeringer vi kommer til at foretage, samt de mest vigtige for en sammenhængende hverdag, så kan det varmt anbefales at bruge lidt længere tid på at undersøge markedet, så man er sikker på at bruge de digitale fordele, der nu er lige ved fingerspidserne for alle.

    Relateret